zaterdag 31 augustus 2013

keep on moving!


Zoals sommigen wellicht al wel weten, Heeft Serena van beautylab me geïnspireerd met haar stukje over beginnen met hardlopen. De uitspraak "je bent altijd nog beter bezig dan degene die niet aan het rennen zijn" als het je tegenhield dat je er voor joker bijloopt met een vuurrode kop terwijl het zweet aan alle kanten uit je lijf spuit, je rolletjes precies de tegenovergestelde richting op bewegen als je lijf en je desondanks niet verder komt dan 6 km per uur.
Ja dacht ik toen, dat is wel zo.....



En dus een paar schoenen gekocht en gaan rennen, met Evi want dat kon iedereen. Pfffffff wat viel dat tegen zeg. Lekkere muziek dat wel, zwoele Belgische stem, ook erg aangenaam. "Oké dan gaan we nu 1 minuut rennen" Kee doen we, kippetje eitje.......... dusssss. Na 30 seconde begon ik langzaam rondom me heen te kijken naar het dichtstbijzijnde zuurstofapparaat. Na 40 seconde leek me een AED me een beter idee, en na 45 seconde begon ik over mijn eigen voeten te struikelen en besloot ik om toch maar iets eerder te gaan wandelen ( lees me voortbewegen met een snelheid van 1 km per uur, waarbij het lichaamsdeel dat het meeste bewoog aan mijn hele lijf mijn ribbenkast was, dat met diepe gierende halen een poging deed om mijn lijf van zuurstof te voorzien terwijl mijn longen en spieren schreeuwden: " WAAR BEN JE IN HEMELSNAAM MEE BEZIG IDIOOT, SCHEI DAAR ONMIDDELLIJK MEE UIT, BEN JE NOU HELEMAAL BESODEMIETERD!!!!!WTF?? CUT IT OUT!!!!!!!!".......
Oké, dat is de eerste minuut, ik moest er even inkomen dacht ik nog optimistisch. Ik hoorde dat ik nu 2 minuten mocht wandelen.
Na de eerste minuut leek me 2 minuten een zee van tijd. Jeah right! Één minuut rennen voelt als een eeuwigheid, twee minuten wandelen als 1 seconde ademhalen voor je weer onder water word gezogen in de volgende golf in het golfslagbad als je 6 bent en net diploma A hebt gehaald.....
En dan zegt ze doodleuk "haal nog maar een keer diep adem, we gaan nu 2 minuten rennen". Echt waar ik heb teruggespoeld, zei ze nou echt 2 minuten? TWEE MINUTEN???....
Nadat ik uiterst gedesillusioneerd thuiskwam, immers iedereen kan Evi, eens even gaan googelen, en nee dus. Niet iedereen kan Evi! Maar dat wist ik al want ik ben ook één van de iedereen, en ik kon het niet.

Dus terug naar een schema voor beginners. Geheel stimulerend "het absolute minimum" genoemd. Wie verzint zo'n naam? Het absolute minimum geeft nou eenmaal niet echt een feel good gevoel "Jeah ik ben lekker bezig! Ik doe het absolute minimum" En toen scheurde ik ook nog mijn kuitspier en dat heb ik een beetje verkeerd aangepakt dus 3 weken rust, weg absolute minimum conditie.
En nu net weer 2 weken aan de run, scheur ik een spiertje in mijn bil, week rust, en begint mijn scheenbeen op te spelen. Advies van de fysiotherapeut, heel langzaamaan opbouwen. Maar ja, hoeveel langzamer kun je gaan dan het  "absolute minimum"

Dus ik heb een crosstrainer gekocht, ik wil namelijk de vrijheid van mijn eigen klok, mijn eigen muziek en niemand die zich ermee komt bemoeien of me zogenaamd komt pushen om nog een extra rondje te doen.
Vanavond mijn eerste workout. Lekker youtube met wat ouderwetse Abba discohits, met een extra beat erop gezet.
En het ging goed, geen pijn, geen gevoel dat ik het niet aankon.

Stats: 

-gewrichten geen pijn!


-750 ml water erin


-750ml zweet eruit


-399 kcal verbrand

-gevoel voldaan


-kosten: eenmalig 55 euro* en een half uur ophalen voor een onbeperkt abonnement.

*verkrijgbaar op basis van beschikbaarheid via www.marktplaats.nl
Conclusie: Dit was een goede aanschaf, ik kan nu wanneer ik maar wil, donker of licht, kinderen thuis of op school lekker mijn workout doen. En dat voelt lekker en supergoed. Als je dan je drijfnat bezwete shirt uit kunt trekken dan heb je dus echt wel dat feel good moment "Ik ben kei-goed bezig"

Doe je mee?

Liefs Inge

4 opmerkingen:

  1. klinkt goed Inge! ik moet zeggen; ooit was ik goed in hardlopen, ik wou zelfs de beste zijn en was echt fucking snel! maar door de jaren heen is mijn conditie echt gewoon dat absolute minimum en dat wordt mij zelfs al te heavy. Laatst rende ik ff naar de trein, 200 m en damn wat was ik moe! Bezweet en al stapte ik in... mensen keken me recht aan... grr hahah. Ik denk dat een hometrainer een goede middenweg is! Ook voor mensen die net zoals jij en ik gewrichtsklachten hebben. Good luck en laat het me weten als je uitgefietst bent, dat fietsen zonder een echte reden lijkt me ook best pittig namelijk ;) xx Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind fietsen met doel niet eens fijn! Zelfs niet als het doel een terras is met een koel glas rosé. Van fietsen gaan mijn schouders pijn doen. De crosstrainer is echter een soort van loopmachine, waarbij je kunt rennen zonder dat je elke keer met je gewrichten een schok moet opvangen. Het is minder effectief dan hardlopen, maar ook veel minder blessuregevoelig.
    Voor dames van mijn leeftijd die net als ik zeker 23 jaar nagenoeg niets hebben gedaan( toen had ik ineens geen verplichte gymles meer) en die net als ik rond de 3 cijfers voor de komma wegen is dat toch een geschiktere keuze, al vind ik rennen in de buitenlucht nog steeds leuker.
    Ik denk dus dat ik dat er wel ernaast blijf doen. Heel rustig, heel gemoedelijk. Maar niet meer 3 keer per week, elke week een stukje harder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb thuis zo'n hometrainer staan en vind dat wel geslaagd. Van sporten moet je nu eenmaal moe worden, en als ik ergens op de fiets naartoe ga vind ik een rood hoofd en klotsende oksels niet zo'n strak plan ;) hardlopen wil ik ook nog weleens doen, maar heb er echt een hekel aan dat mensen dan naar je gaan staan kijken! Het liefst pak ik dus thuis de fiets en spring ik daarna meteen onder de douche, niemand die het ziet Goed dat jij ook weer bent begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig! Hopelijk hou je het vol eh :-)

    BeantwoordenVerwijderen